2007-05-19 rijnrails

Een plattegrond van de plannen. De gevolgen van de plannen op de verkeersdoorstroming is onderwerp van nader onderzoek.
Planschets Hoogstede door Hans Been Architecten BNA

Op 26 april 2007 vond weer een bewonersavond plaats over nieuwbouw op Hoogstede- Klingelbeek. De belangstelling uit de wijk was weer flink. Naar schatting 120 buurtbewoners kwamen naar het Elektrum om te bekijken wat de plannen op dit moment inhouden en om hierover mee te praten. Daarnaast waren er behoorlijk wat gemeenteambtenaren en wat mensen van beoogd projectontwikkelaar Vivare. De architect Hans Been en zijn collega Harm Veenenbos presenteerden hun schetsen van hoe de nieuwbouw in deze buurt eruit moet komen te zien.
Op de tekening is te zien om welke (nieuwe) woningen het gaat (de lichter gekleurde bebouwing). Dit is het gebied tussen de Klingelbeek-seweg en de Hoogstedelaan. Hier ligt nu een voormalige maisakker en de bouwplannen worden voor het grootste deel hier gerealiseerd. Men wil hier 65 woningen bouwen, variërend van vrijstaande wonin­gen, veel 2-onder-één-dak woningen en één 3-onder-één-kap-woning op een ruim perceel, zodat je makkelijk tussen de huizen door kan kijken. Deze woningen krijgen maximaal één parkeerplaats op eigen erf en de andere auto's moeten op de weg geparkeerd worden. Daarnaast wil men een gebouw neerzetten van 6 woningen, waar dus meerdere gezinnen in kunnen wonen.
Het andere deel van het plan is op de Klingelbeekseweg. Hier wil men 14 woningen bijbouwen (een sommige andere slopen...). En daar­naast wil men in het westen van het terrein (tegen het voormalig KEMA-terrein) 45 zorgappartementen bouwen. Dit worden 4 blokken van gestapelde woningen van twee lagen. Deze woningen zijn de enige goedkope woningen in het hele plan en zouden dan minder dan 172.000 euro moeten kosten.

De andere woningen zijn vanzelfsprekend veel duurder. Ik schat dat de goedkoopste niet onder de 350.000 euro verkocht zal gaan worden, maar misschien is er ook nog ergens ruimte voor boven- en benedenwoningen die wat goedkoper kunnen zijn. De architect had dit echter niet direct voor ogen. Het roept wel de vraag op welke doel­groep men zich wil richten met deze woningen.
Het voorgestelde plan viel in de smaak bij de meeste wijkbewoners.
Men was heel positief over het behoud van het dorpse en groene karakter en de ruime opzet van de nieuwe bebouwing. Met veel eerder door bewoners aangedragen punten was ook daadwerkelijk iets gedaan en men vond dat de architect er een mooi plan van had gemaakt. Als er al zorgen zijn dan gaan die voornamelijk over het verkeer in de wijk, het ontbreken van een ontmoetingsruimte (buurthuis), de kapschuur en de rugstreeppad en vleermuizen en een enkeling vindt het plan toch nog een te hoge dichtheid hebben. Kortom, het plan lijkt een goede basis te vormen voor het vervolg. We gaan ervan uit dat de rekenaars van de gemeente en projectontwikkelaar ondertussen de eerste haalbaarheidstoetsen al hebben uitgevoerd.
Op 7 juni is de volgende bewoners­avond die zal gaan over het steden­bouwkundige plan en de beeldkwaliteit. Op 16 mei is er een bijeen­komst, die zal gaan over het ver­keer in de buurt. Het is te hopen dat hierin ook meteen de uitbreiding van het BPA en de woningbouw op dit terrein dan worden meegenomen. Onze verwachting is dat deze plannen een nog veel grotere impact zullen hebben op dit deel van Arnhem-West.